Friday, July 31, 2009

Ku impikan keluarga bahagia!!!

Salam entry..
hari ni 1 August...sy d rumah..
entah kenapa, baru2 nh..rindu sgt kat rumah..
selalu mau balik..kdg2 mimpi umi abah..
rindu..perasaan 2 lain sgt..
maaf buat sahabat yg mnjmput p program d tambunan..
bkn xmau p, cuma uda janji ngan umi, lau x chat ag, balik..

Waktu menginjak ke alam dewasa nh.. makin bnyk perkara yg d fikirkan..
dewasa = matang??
sepatutnya begitu kan.. tp, hakikat diri nh mcm belum bersedia ag masuk ke alam 2..
rasa bnyk bnda yg perlu d baiki.. blajar hadapi masalah dalam hidup..
apa-apa pun..baru ku sedar, keluarga tu sgt penting..

"hargai apa yg sy dapat dan ada sblm mereka tiada d sisi kita.."
ni prinsip sy skrg..

sy impikan satu keluarga bahagia..mcm keluarga kak fathi.. sy syg keluarga sy..
sgt2.. sbb, sy taw..sy bahagia bersama mereka.. ya rabbi.. berikanlah aku keluarga yang bahagia kini, kelak dan selamanya.. aaminn..

P/s: umi, nh bingkisan buat umi.. buat abah..ku jg menghargai mu.. sekadar bingkisan daripada org yg menyayangi insan bernama umi..

Orang kata aku lahir dari perut UMI
bukan org kata...memang betul
Bila dahaga, yang susukan aku....UMI
Bila lapar, yang suapkan aku....UMI
Bila keseorangan, yang sentiasa di sampingku.. ..UMI
Kata UMI, perkataan pertama yang aku sebut....UMI
Bila bangun tidur, aku cari....UMI
Bila nangis, orang pertama yang datang ....UMI
Bila nak bermanja, aku dekati....UMI
Bila nak bergesel, aku duduk sebelah....UMI
Bila sedih, yang boleh memujukku hanya....UMI
Bila nakal, yang memarahi aku....UMI
Bila merajuk, yang memujukku cuma...UMI
Bila melakukan kesalahan, yang paling cepat marah....UMI
Bila takut, yang tenangkan aku....UMI
Bila nak peluk, yang aku suka peluk....UMI
Aku selalu teringatkan ....UMI
Bila sedih, aku mesti talipon....UMI
Bila seronok, orang pertama aku nak beritahu.....UMI
Bila bengang.. aku suka luah pada..UMIBila takut, aku selalu panggil... umiiii!
Bila sakit, orang paling risau adalah....UMI
Bila nak exam, orang paling sibuk juga....UMI
Bila buat hal, yang marah aku dulu....UMIBila ada masalah, yang paling risau....UMI
Yang masih peluk dan cium aku sampai hari ni..UMI
Yang selalu masak makanan kegemaranku....UMI
kalau balik ke kampung, yang selalu bekalkan ulam & laukpauk.....UMI
Yang selalu simpan dan kemaskan barang-barang aku....UMI
Yang selalu berleter kat aku...UMI
Yang selalu puji aku....UMI
Yang selalu nasihat aku....UMI
UMI ingat kat akuBila-bila... tapi aku??

Renungkan:Kalau kau sudah habis belajar dan berkerja...bolehkah kau kirim wang untuk UMI?UMI bukan nak banyak... lima puluh ringgit sebulan pun cukuplah"...
Berderai air mata jika kita mendengarnya........Tapi kalau UMI sudah tiada.....UMI...RINDU UMI..... RINDU SANGAT....Berapa ramai yang sanggup menyuapkan ibunya....berapa ramai yang sanggup mencuci muntah ibunya.....berapa ramai yang sanggup mengantikan lampin ibunya......berapa ramai yang sanggup membersihkan najis ibunya.......berapa ramai yang sanggup membuang ulat dan membersihkan luka kudis ibunya.... berapa ramai yang sanggup berhenti kerja untuk menjaga ibunya.....dan akhir sekali berapa ramai yang sembahyang JENAZAH ibunya......

Seorang anak mendapatkan ibunya yang sedang sibuk menyediakan UMIan malam di dapur lalu menghulurkan sekeping kertas yang bertulis sesuatu.Si ibu segera mengesatkan tangan di apron menyambut kertas yang dihulurkan oleh si anak lalu membacanya.Kos upah membantu ibu:1) Tolong pergi kedai : RM4.002) Tolong jaga adik : RM4..003) Tolong buang sampah : RM1.004) Tolong kemas bilik : RM2.005) Tolong siram bunga : RM3.006) Tolong sapu sampah : RM3.00Jumlah : RM17.00Selesai membaca, si ibu tersenyum memandang si anak sambil sesuatu berlegar-legar si mindanya.Si ibu mencapai sebatang pen dan menulis sesuatu di belakang kertas yang sama.1) Kos mengandungkanmu selama 9 bulan - PERCUMA2) Kos berjaga malam kerana menjagamu - PERCUMA3) Kos air mata yang menitis keranamu - PERCUMA4) Kos kerunsingan kerana bimbangkanmu - PERCUMA5) Kos menyediakan UMIan minum, pakaian, dan keperluanmu -PERCUMAJumlah Keseluruhan Nilai Kasihku - PERCUMAAir mata si anak berlinang setelah membaca apa yang dituliskan oleh siibu.Si anak menatap wajah ibu,memeluknya dan berkata,"Saya Sayangkan Ibu". Kemudian si anak mengambil pen dan menulisTelah Dibayar" pada mukasurat yang sama ditulisnya.

(artikel daripada blog diari seorang ibu))..

0 comments: